FUR – TUR – RETUR

Lørdag d. 9. august tog mig og mine søskende, Fie og Peter, med at Arriva tog mod Skive, hvorfra vi skulle videre med bus gennem Salling og op til Fur. Togrejsen varede ved godt to timer, og vi fik tiden til at gå med at være på nettet da Arriva har fået trådløst net. Meget smart!

Bussen vi senere skulle med var den der type lokalbus, der kører af alle de små veje. Vi følte at det tog forevigt at komme til Fur! Vi var lidt forvirrede om hvordan det fungerede med den bus. Først stod vi af, da vi ankom til færgelejet, men vi fandt hurtigt ud af at det måske ar fjollet, da det så ud til at bussen jo skulle over på den anden side. Så ind i bussen igen.. Og da vi nåede over på den anden side tænkte vi at bussen da måtte holde på havnen. Vi så far, og vinkede til ham, men bussen fortsatte bare videre rundt i et sving. Vi skyndte os at trykke stands, og bussen stoppede med det samme, og vi kunne komme af.. Ja sådan er det, når byfolk kommer på landet:D
Sådan så sommerhuset ud indvendigt, dette er stuen hvor der er sofaer og tv:
Det var et rigtigt luksussommerhus med spa, sauna og jeg ved ikke hvad. Det benyttede vi os dog ikke af. Men selve sommerhuset var også rigtig flot bygget op og indrettet godt. Her er spisestue med langbord, og hemsen som man kan se var der hvor jeg sov.
Da vi ankom lørdag var det godt vejr, men det skulle vise sig at blive en af de få dage, hvor det var det. Vi spiste frokosten udenfor på terrassen.
Haven var bare en kæmpestor naturgrund, som der ikke var gjort noget ved. Det var rigtig flot! Og så var der også lige en gynge, som min søster afprøvede.

Senere gik vi en tur ned til vandet. Her var rigtig flot og utrolig stille. Skyerne var tunge p.g.a. det truende uvejr. Her er det far, der spankulerer ved vandet:I Limfjorden er der desværre mange gopler og brandmænd, så min søster fik sig kun en kort soppetur!

Her kan man virkelig se himlen. Den var helt utrolig flot!

Det meste af familen nede ved vandet:

Sommerhuset så sådan ud udefra:
Om søndagen var det ikke ret godt vejr. Vi fordrev tiden med at spille kort – især spillet Davosterjas blev spillet flittigt (det minder på en måde om Hjerterfri men det er helt anderledes). Vi fik også bagt en kage, makronkage med chokolade. Og der blev selvfølgelig ikke sparet på chokoladen, så den blev rigtig god:)
Min søster og mor er klar til at spille Davosterjas:
Jeg fjollede med at lave skøre ansigter. I ved, når man siger som en hest og tager et billede, så ser det nogenlunde sådan ud: Og når man ryster hurtigt på hovedet og tager et billede, ser det sådan ud: De kalder mig flæskefjæs ude i byen..;)
Om aftenen gik min søster og jeg ned til vandet. Vi tog billeder i skumringen.
Min søster på en bænk:
Vi poserede på gamle både:

Min søster og bror havde været i Sverige sammen med nogen af deres fælles venner. Og når de nu var i Sverige, skulle de jo have noget af den svenske specialitet Surströmning med hjem. Så det havde de taget med til Fur, for at smage det dér. Det var dog kun de to, der vovede en smagsprøve!
Peter stod for at åbne dåsen, og det lugtede virkelig fælt!! Meget værre end nogen som helst havn! Det lugtede virkelig af rådden fisk. Og så sprøjtede det helt vildt, fordi det er under tryk. Flere flyselskaber forbyder folk at rejse med Surströmning, da de frygter at dåsen vil eksplodere under overfarten. Dåserne kan nemlig godt eksplodere, og det må virkelig være noget svineri..Fy føj
Det var meget underholdende at overvære. Jeg var fotografen, mens mor og far fornuftigt nok holdt sig indendøre. Stanken var uudholdelig, og det var en kamp for dem at få skåret en bid ud.

I starten var det meget sjovt, men senere stoppede morskaben brat!
Bagefter havde de det ikke ret godt:
Efter frokost tog vi ud på en vandretur. Knuden rundt. Det tog godt to timer at gå den tur, men det var den bedste og mest spændende tur vi gik i hele ferien. Vi mødte bl.a. nogle køer på vejen:
Vi kom også forbi dette kæmpestore rønnebærtræ. Det var rigtig flot

Vi fandt bittesmå frøer! De var rigtig søde.

Vi kom igennem meget forskellig natur på turen. Stejle skrænter, mudder, sump, skov, hede…

Et par steder skulle man kravle op og ned af skrænterne ved hjælp af tov. Det var noget af en udfordring for os alle, og ikke mindst for min mor!
Sådan så hun ud efter at have forceret en skrænt: Godt der var vaskemaskine i sommerhuset!
Knudeklinten.
Jeg legede sørøver, linsedækslet fik lov at fungere som klap for øjet!
På vejen hjem kørte vi forbi denne æselfamilie.. Nåårrhh!!!
Det var Peters maddag den dag. Når vi holder ferie, har indført at hver har en maddag. Så er det ikke den samme der ender med at lave maden altid, og man får prøvet lidt forskelligt og spændende mad. Peter havde lavet pizza med mozzarella, gedeost, løg, æbler og timian. Det var godt!!
Senere spillede vi Matador
Som sædvanlig var det far der vandt.. Og jeg røg forholdsvis hurtigt ud af spillet.Tirsdag tog vi på Fur Museum. Et lidt gammeltdags museum med masser af plancher med tekst og billeder.. Fur Museum udstiller mange af de fossiler, der er fundet på øen. Jeg synes især disse fossiler var interessante:Det regnede ekstra meget den dag. Så det var en perfekt dag til at gå på museum. Peter og far var lidt længe om at nå museet igennem syntes vi andre, så vi tog over for at kigge nærmere på Steens ButikButikken er meget speciel. Her kan man få alt, man ikke kan få andre steder! Diverse små grimme figurer, udstoppede dyr, plastikgøgl.. Selv Citronvanden som Coop har bandlyst fra deres hylder – det kan man få ved Steen..Om aftenen fik vi Irish Coffee. Sådan afsluttede vi de fleste aftenener. Irish Coffee og et slag Davosterjas:)Onsdag regnede det også ret meget. Vi valgte dog at trodse vejret og tage ud på vandretur. Jeg fik kun taget dette ene billede allerførst på turen. For så begyndte det at regne, og jeg lagde derfor kameraet ind i bilen. Og så blev det selvfølgelig tørvejr..Senere tog vi på Fur Bryghus, for at spise aftensmad. Fur Bryghus ligger næsten helt ned til vandet, midt i ingenting og smuk natur.Maden som jeg fik var dette, og så selvfølgelig en Fur øl til. Jeg fik en Fur Renæssanceøl, den var helt vildt god.Torsdag tog vi på tur til Bette Jenses Hyw, som egentlig er nogle molergrave på Fur. Moleret, som findes på Fur, bliver brugt til bl.a. isolereringsmateriale og kattegrus. Det er 55 millioner år gamle alger og noget andet. Det er lidt vildt at tænke på, at katte bruger så gammelt materiale til at besørge på… hmm.. Men der var rigtig flot ude ved molergravene.Kæmpestore skrænter, hvor man kan se de forskellige geologiske lag.Vi gik forbi Bispehuen, som er et resultat efter nogle udgravninger.Vi gik hen til den anden molergrav. Helt fantastisk. Som fra en anden planet!!Bagefter gik vi op på en lille høj, hvor vi blev mødt af denne smukke udsigt over øen:Det var min søsters maddag den dag, og hun havde sørget for en lækker dessert, banasplit!:
Fredag tog vi på endnu en vandretur, gennem mark og skov og smuk natur. For engangs skyld var vejret med os. Der var høj solskin og varmt. Jeg fandt hurtigt ud af, at det var dumt at jeg havde taget jakke på..
Emmelstenhus. Der var udstilling i laden. Det er et sted, man kan indlogere sig hvis man f.eks. er en skoleklasse eller lignende, der er afsted på tur.Da vi kørte hjemad, kom vi forbi en mark hvor vi så en hjort:Lidt senere tog far, Peter og jeg en tur i Steens Butik. Far og Peter ville gerne se den, og jeg tænkte at hvis jeg nu købte en gave til Rasmus kunne jeg godt tillade mig at gå derind igen.. Jeg forsøgte at finde noget af det mest kitchede, jeg kunne, og det blev til en sparebøsse der er en kat som ligner lidt en gris, i gips (eller hvad det nu er..) beklædt med rødt plys. Vi snakkede lidt med butiksejeren, som har haft butikken i 30 år. Der er sikkert ikke ændret meget på butikken i de 30 år, nogle af tingene så ihvertfald meget gamle ud. Affældelde, gamle, udstoppede dyr og meget støvede ting for eksempel. Små mærkelig dimser og skruer, der sælges for en 10’er stykket.. Nå, men butiksejeren har åbent i butikken hele sommerhalvåret, og rejser så til Thailand og bor for 6000 kr i alt det næste halvår. Han har da fundet fidusen!:)Lørdag morgen skulle vi så hjem. Vi stod tiiiiidligt op, kl. 7 lørdag morgen er bare ikke et acceptabelt tidspunkt at være vågen på, medmindre det er fordi man sidder på Burger King og spiser fritter efter en bytur.. Puha, det var lidt hårdt at stå op! Men vi skulle nå bussen 8:15. Vi havde kun fire minutter til at købe billet og nå toget i Skive. Det var meget stressende, og min søster måtte faktisk bede toget om at vente på mig, imens jeg LØB med trolley i HÅNDEN(!), computertaske og kamerataske, puuh. Men hvor var det godt de ventede! Ellers skulle vi pludselig få en time til at gå på Skive Banegård.. Togturen føltes lang. Omkring kl. 11 ankom vi i Århus. Trætte!! Jeg kom hjem til en dejlig overraskelse. Min søde kæreste, der havde passet postkasse for mig, havde købt roser og sat i min vase, og skrevet et sødt kort. Det var jo en dejlig ting at komme hjem til:) Og også at komme hjem til ham, selvom det kun var kort, da han skulle til fest om aftenen.
Men sådan forløb altså vores tur til Fur. Og det var en rigtig dejlig ferie!