SURFERDUDES, SANTA CRUZ, SOLNEDGANG OG SAN FRANCISCO (DAG 13 I USA – PISMO BEACH TIL SAN FRANCISCO – 10.02.17)

Efter en skøn nat i hotelsengen (første nat på rejsen hvor jeg sov helt igennem!
Ellers havde jeg en træls vane med at vågne mindst et par gange hver nat, faldt
dog hurtigt i søvn igen, men alligevel…)
gik vi over i restauranten
tilknyttet hotellet og fik morgenmad. Der var ikke morgenmad inkluderet i
overnatningen, men man kunne købe morgenmad til nedsat pris, når man var gæst
på hotellet, så det var ok. Røræg, pandekager, bacon og kaffe til.

Hotelområdet og poolen. Nok lidt mere charmerende på en solskinsdag…

Morgenmaden på hotellet. Den var ok!

Da det var indtaget gik vi den samme tur, som vi havde gået aftenen forinden i mørke, og det var jo lidt mere interessant at se i dagslys – også selvom det desværre (igen) var meget tåget, og regnede lidt. Men det gav os da en idé om området og landskabet med store klippevægge ned til Stillehavet.
I haven ved hotellet var der fine blomster – og små kaniner! De var ret nuttede.

😍

Klipper og Stillehav
Vi gik ned af den store trappe, som vi også havde været nede af aftenen forinden, og så stod vi dér og spejdede ud over havet og de vilde bølger. Pludselig kommer der en mand i våddragt og med surfboard, og passerer os på vej ned af trappen. Jeg blev virkelig overrasket! Mest fordi jeg tænkte, at det da virkelig ikke var surfervejr – småkoldt, tåget og lidt regn, men også fordi han ikke lige lignede en ”typisk surfer”. Han havde lidt ekstra på sidebenene – ikke at der er noget i vejen med det, bevares, det har jeg da også selv – men jeg havde ikke lige forestillet mig, at han skulle kaste sig ud i bølgerne. Men han gjorde det, og han var faktisk ret sej til det! Jeg holdt vejret hver gang han forsvandt ind i bølgerne, og der lige gik et par sekunder inden man kunne se ham igen i vandet. Det er altså vildt… Forstår slet ikke, at man tør at surfe alene (!). Der kom dog også to andre surfers kort efter ham, så måske han bare ”tyvstartede” før vennerne, men alligevel. Det var ret interessant at se på dem surfe, 98% af tiden handler det egentlig bare om at padle med armene hen til noget, der ligner en god bølge, og så sker det ganske få gange at det lykkes at komme op og surfe på bølgen – men langt de fleste gange mislykkes det altså – fordi bølgen alligevel ikke er kraftig nok, eller de kommer skævt/for sent i gang eller andet. Virkelig en svær sport!

Væltet af bølgerne…

Efter at have kigget lidt på surferdudes (som desværre ikke var i bare overkroppe, men i våddragter…) gik vi tilbage til hotellet. På vejen så vi også delfiner i havet! Mega optur!!

Seee! Den er lige dér!
Vi fik pakket vores sager, og så var det af sted i bilen med kurs mod San Francisco.
Her var det at vi havde glædet os til en smuk køretur langs kysten og forbi Big Sur, meeeen pga. jordskred ved Big Sur, så blev det ikke sådan – det havde vi heldigvis tjekket op på på forhånd, takket være receptionisten på hotellet, så vi vidste godt at vi måtte køre en anden rute, ellers ville vi ende med at bruge lang tid på at køre forgæves.
Den flotte udsigt og det smukke landskab, som vi havde set frem til at opleve fik vi altså ikke på samme måde at se, men vi havde nu en god køretur alligevel forbi grønne bakker med tågen drivende henover – hvilket også var utroligt flot.

Smukt landskab!

På et tidspunkt blev vi ramt af en meget kraftig regnbyge, der gjorde udsynet virkelig dårligt – det var ikke så behageligt at køre i, og jeg var nok i virkeligheden mere nervøs end Rasmus, der sad bag rattet (nogle gange kalder han mig ”Hyacinth” og jeg tænker faktisk, det er berettiget..) men heldigvis varede den kraftige regn ikke så længe, og så var det bare ”almindelig” regn igen.

Store, falske papaptige mennesker, der arbejder i marken…

Da vi kom forbi en WalMart ved Santa Cruz gjorde vi holdt for at tanke op på køresnacks, låne toilettet og kigge i alle afdelinger. Da det var februar var der jo ikke lang tid til Valentine’s Day, så der var op til flere rækker i supermarkedet med alt hvad man kan forestille sig af lyserøde og hjerteformede sager. Chokolade, bamser, kunstige blomster og meget, meget mere.

Jeg prøvede at overbevise Rasmus om, at han skulle købe denne store enhjørning til mig. Han sagde nej…

…så fandt jeg denne endnu større – og meget bedre – abe. Han sagde stadig nej 🙁

Solen var nu begyndt at titte frem, så vi valgte at køre til Santa Cruz havn, betale (…lidt meget) for parkering, og så gå en tur på stranden i solen. Der var temmelig dødt, eftersom det var februar og det store tivoli, der ligger ved stranden er lukket udenfor sæsonen. Men der lå en indendørs arkadehal, hvor vi købte et par frappés, som vi tog med på strandgåturen. Vi gik også en tur igennem det lukkede Tivoli, inden vi satte os i bilen og kørte videre.

Der er næsten ikke noget mere trist end et lukket Tivoli..

Ville ellers godt have prøvet deep fried oreo! #OnlyInAmerica

En flot fyr, jeg mødte. (og ja, velplaceret emoji pga. kort nederdel 🙈)

Indendørs golfbane i arkadehallen. Ikke så velbesøgt den dag.. 🙂

Nu var det virkelig klaret op, og det næste stykke af køreturen var så smuk.

Blå himmel!!

Da vi på et tidspunkt kom til en lille rasteplads med klipper, Stillehav og solen der var på vej ned, så måtte vi bare gøre et stop dér, også selvom vi var lidt forsinkede ift. vores køreplan (jeg blev ved med at skrive updates til Line om vores konstante forsinkelser pga. vi liiige skulle gøre stop dér og dér, haha – hun var heldigvis meget forstående 😉 )

Det var utroligt smukt, og virkelig højdepunktet på den dag. Det er svært at fange på fotos hvor flot der var, men der var et smukt gyldent lys af solen, der var på vej ned, og så suste det fra bølgerne, der slog mod klipperne. Og vi havde det helt for os selv. Magisk!

Så flot!

Vilde bølger

Efter dette pitstop gik turen videre, og vi kunne undervejs beundre de smukke nuancer på himlen mens solen gik ned, inden det blev afløst af mørke. Det mørke, der blev brudt af byens lys, da vi var tilbage i San Francisco endnu engang. Vi fandt frem vores venners lejlighed, hvor Line tog imod os.
Smuk himmel

Hej San Francisco!

Sidst vi så vores venner var jo til vores bryllup i Vegas, og det var dejligt at se hinanden igen. Vi besluttede os for at hente lækker takeout til aftensmaden, og det blev mexicansk mad hos Green Chile Kitchen. Der er så meget lækkert mexicansk takeaway i Californien, det savner jeg her i København, hvor mulighederne er få (…og dyre).

Aftenen gik med hygge, snak og om at planlægge den sidste dag i San Francisco, inden vi krøb til køjs på den lyserøde sofa.