CYKELBIL, STATUER OG BURGERS (FREDAG I BUDAPEST)

NÅ, men skulle man aldrig lige se at få udgivet det sidste indlæg fra Budapest?! Bedre sent end aldrig, ikke? Det har egentlig ligget som en kladde længe, men jeg har bare ikke fået taget mig sammen til at færdiggøre det og udgive det. Der har lige været så meget andet, der skulle blogges om! 🙂 Det skal jeg ikke klage over, for det er et vidnesbyrd om at jeg oplever en masse dejlige ting for tiden. Og det gør jeg virkelig. Og kan se frem til en masse skønne ting inden jul også. Det er dejligt at have det at se frem til, for jeg synes nogle gange det er lidt hårdt at være i praktik. Det er en kombination af mange ting, men jeg er også glad for det! Og børnene er så skønne, så det er det hele værd. Men at jeg ikke har været 100 procent frisk og ovenpå siden jeg var syg i starten af september, og siden da har døjet med forkølelse, ondt i halsen, hoste m.m. gør også bare, at man sgu ikke har så meget energi altid, og bare snart trænger til f-e-r-i-e. Og til at komme ovenpå igen, fysisk og mentalt.
Det hjælper heller ikke at kigge på disse billeder igen. Akut ferietrang!!
Nøj, hvor havde vi en dejlig ferie i Budapest! Det er helt skørt at tænke på, at på disse billeder vejer jeg faktisk 8 kg. mere end jeg gør nu (!). Har tabt mig en del siden vi kom hjem. Ikke at jeg kan se på disse billeder at jeg vejede mere, men jeg kan godt huske at min mave f.eks. var noget større. Jeg kan bare huske at jeg steg på vægten da vi kom hjem fra Budapest, fik et mindre chok, og så tog den derfra. Så det er den vægtstatus, jeg regner ud fra 🙂 Og det er altså 8 kilo siden… (indtil videre i hvert fald)
Men nok om vægt!
Fredag var vores sidste dag i Budapest, og den begyndte med morgenmad på en café lidt længere nede af vores gade. Super skønt at sidde udenfor og spise morgenmad 🙂
Vi delte en skål youghurt, jeg fik french toast og Rasmus fik noget røræg.

Vi besluttede os for at tage ud på Margretheøen, som er en ø, der ligger i floden i Budapest. Øen består af en kæmpestor park.

Det var skønt bare at hygge i parken i et stille og roligt tempo. Her sad vi lidt og kiggede på folk, der løb forbi.

Vi kom også forbi nogle ruiner.

Og så er der et lille bitte mini zoo, som er gratis. Men jeg bryd mig ikke rigtig om det… Store rovfugle med stort vingefang skal bare ikke være inde i så små bure, som de var i dér. Øv… 🙁
Men der var ponyridning og pelikanerne havde meget plads – jeg ved ikke lige hvorfor ørnene blev snydt totalt mht. plads, men jeg synes ikke lige det var i orden.

Parken er ret stor, men man kan snildt komme omkring til fods. Dog er det meget populært at leje sådan en lille golfbil eller en cykel, hvor man kan cykle flere på.

Jeg tænkte – hvorfor prøver vi ikke det? Og så fik jeg lokket Rasmus med på at vi lejede en cykelbil. Nu kan jeg ikke huske hvad vi gav for det, men vi lejede den en time, og det var ikke ret dyrt.

Chaufføren 🙂
Hængslængt over kølerhjelmen, hahahaha!
Jeg prøvede også at være chauffør, hvilket jeg havde kæmpe optur over. Men jeg har heller ikke noget kørekort, så der skal ikke så meget til, ha!

Der findes også masser af snackboder i parken – candyfloss, is… alt muligt! Vi fik selvfølgelig en is

– men da vi så kom forbi et sted med lángos, så måtte vi jo have sådan en til deling.

Mmmm! Og så lidt limonade til. Jeg har forresten set, at de sælger lángos i en lille vogn ved Nørreport Station, så måske det skulle prøves en dag 🙂 Det ER nu godt! Hamrende usundt og hamrende godt 😉

I parken fandtes også et springvand, der dansede i takt til musik! Ikke helt så imponerende som det i Barcelona, men alligevel ganske underholdende at se på 🙂

Vi gik tilbage til fastlandet igen, og her er udsigten til Parlamentet fra broen, hvor vi gik. Den bygning er jo for vild altså!

Parlamentet:

Noget af det, der også er kendetegnende for Budapest, er de mange sjove skulpturer og statuer man ser rundt omkring. Her er nogle af dem, vi kom forbi om fredagen:

…får mig en alvorssnak med Ronald Reagan.

Vi kom også forbi en eller anden form for demonstration. Hvad den gik ud på forstod vi ikke helt, men måske noget med at nogen var utilfredse over, at der skulle bruges mange penge på at istandsætte et monument, frem for at give penge til de fattige. Eller sådan noget. Derfor var monumentet beskyttet af hegn og massevis af politifolk.

Vi måtte lige have endnu en af de smukke og lækre is fra Gelarto del Rosa. Uhm!
Og så var det tid til lidt tidlig aftensmad, inden vi måtte med flyveren mod Danmark. I øvrigt er dette en af de bedste burgere, jeg nogensinde har fået (og jeg har fået mange ;)) og prisen var bare helt fantastisk. Måske 50-60 kr. for det hele inkl. drikke (altså pr mand, men alligevel!). Helt okay!

Gåtur forbi endnu flere statuer:

Og træthed i bussen mod lufthavnen. Bygningen som man aner i den ene side er i øvrigt meget karakteristisk for alt det, man kører forbi fra lufthavnen og mod Budapest. Vejene er hullede og langs vejene står de tristeste grå og slidte bygninger. Jeg frygtede virkelig hvordan Budapest egentlig ville se ud! 😀 Men man skal ikke lade sig skræmme, for Budapest er en super smuk og meget ren og tryg by. Men man fik virkelig den fattige del af landet at se på vej mod lufthavnen.

Om aftenen var det tid til at flyve mod Danmark. Rigtig fin flyvetur, jeg fik dog noget ondt i ørene, men det var til at holde ud, så det var okay.

Slut på en dejlig ferie i Budapest! 🙂

2 Comments

• Trine

Åh jeg vil så gerne til Budapest, må vise manden nogle af dine billeder – kunne være en fed sommerferie destination for os alle tre – nu skal vi jo på en sviptur til Hamborg med Johan nu her. Hvis han klarer det godt, så gad jeg godt en 4-5 dage på sommerferie i en storby til sommer 🙂 Jeg er så imponeret over de der is! Og den burger der… Savle!

Kunne godt forestile mig at der er fattigt rundt om Budapest, Østeuropa er jo stadig Østeuropa – synes det var det samme da vi var i Prag (vi kørte dertil i bus) – og det så så fattigt ud udenfor byen så jeg tænkte at nu skulle ind til en by der var helt smadret og faldefærdig, men det var det jo så ikke heldigvis 😉 Vores hotel var dog ret 70'er retro (en båd) og det var som at komme en tur til DDR – men det synes jeg faktisk bare var fedt. Ren "Ostalgie" (man skal nok have set filmen Goodbye Lenin for at forstå det begreb) – jeg synes der er noget coolness over gammel østblok lande 🙂

Sikke en smøre, beklager!

• Bex

Jeg tænkte faktisk, at Budapest var ret børnevenligt! Kort flyvetur og nem at færdes i, og der er MASSER af små grønne pletter med legepladser over det hele.

Ja, Østeuropa er stadig Østeuropa og nogle gange er det så tydeligt! Også omkring Prag og ja i Berlin er det også tydeligt hvor grænsen har været. Det synes jeg er hamrende interessant. Goodbye Lenin har jeg slet flere gange, men huskede ikke begrebet "Ostalgie" – meget rammende ord! 🙂

Du skal ikke beklage, synes det er super hyggeligt du gider at kommentere, og det var en meget interessant kommentar du kom med 🙂